• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Логопедична скринька

/Files/images/2013-2014_rr/malyunki/скриня.jpgЛОГОПЕДИЧНА СКРИНЬКА

В логопедичній скриньці ви можете знайти статті:

- "Мова у нашому житті"

- "Вади мовлення: причини, прояви"

- "Як розвивати мовлення дитини?"

- "Розвиток словникового запасу дитини"

- Дихальні вправи

А також фото із занять з логопедом.


Недоліки мовлення та шляхи їх усунення

/Files/images/2013-2014_rr/malyunki/логопед сайт.jpg
Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та мякого піднебіння. Порушення рухливості цих органів (малорухливість) тягне за собою нечітку, гугняву (з носовим відтінком), шепеляву, змазану вимову різних звуків.
Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика. Метою її є – відпрацювання правильних, чітких рухів органів мовлення, необхідних для правильної вимови звуків.
Починати цю роботу слід задовго то того, як дитина навчиться говорити. Велику помилку роблять ті батьки, які протягом тривалого часу продовжують перетирати своїм дітям супи, перекручують м’ясо на м’ясорубку. Перетираючи їжу, Ви не допомагаєте дітям, а навпаки, затримуєте розвиток рухливості артикуляційного апарату. Багато батьків скаржаться на те, що їх малюки погано жують. Їм важко зїсти такі фрукти та овочі, як морква, яблуко, огірок.
Для того, щоб розвинути рухливість органів артикуляційного апарату, тренувати й укріпити м’язи щок та язика небхідно обовязково давати дитині жувати такі продукти, як: скоринки хліба; сухарики; сушені фрукти (чорнослив, курагу, ізюм); тверді фрукти (яблуко, груша); тверді овочі (морква, огірок); шматочки вареного м'яса.
Часто буває так, що дитина наслідує неправильне мовлення дорослих чи однолітків. Тому намагайтеся робити так, щоб дитина чула правильне, чітке, емоційно оформлене мовлення. Слід пам’ятати, що від самого народження малюк навчається рідній мові. Тому слідкуйте за своїм мовленням: не говоріть швидко, чітко вимовляйте усі звуки, проявляйте емоції під час розповіді. Не “сюсюкайте” з дитиною, адже їй буде набагато приємніше, якщо Ви будете спілкуватися з нею, як з дорослою.
Недоліки звуковимови можуть виникати внаслідок слабкості м’язів язика, губ або через порушення координації рухів, що проявляється в невмінні виконувати язиком чи губами точні цілеспрямовані рухи. Тому не слід чекати, а вже у дошкільному віці потрібно проводити спеціальну артикуляційну гімнастику, яка спрямована на розвиток рухливості мовних органів, чіткості та скоординованості їх рухів.


Логоритміка як засіб вдалої співпраці різнопрофільних фахівців

Ні для кого не секрет, що успішний розвиток дитини у дошкільному закладі залежить не від окремого спеціаліста, а від плідної праці педагогів різних профілів. Пріоритетним завданням нашого колективу є запровадження ефективних освітніх технологій. Однією з таких технологій є логоритміка.

Логоритміка – це одна з ефективних комплексних методик, яка має на меті мовленнєвий, музичний, фізичний розвиток та формування відчуття ритму. Логоритміка – це низка вправ, завдань, ігор, що поєднують у собі музику, рухи, слово. Під час занять з логоритміки діти :

· Вчаться вимовляти звуки, грати на музичних інструментах, співати, гратися в пальчикові ігри;
· Зміцнюють м’язи тулуба, кінцівок
· Удосконалюють координацію рухів
· Формують правильну поставу
· Розвивають швидкість реакції, почуття ритму, такту

Крім того, під час логоритміки у дітей формується вміння працювати в колективі, дотримуватись загального темпу і ритму діяльності.

Логоритміка дає змогу вихователю, музкерівнику, психологу, логопеду:

• подолати проблемиз мовленнєвим розвитком деяких дітей;
• домогтися їх психологічної розкутості;
• удосконалити їх фізичний та емоційний розвиток.

Логоритмічна вправа «Листячко»

(діти під музику виконують рухи відповідно до тексту)

• Листя осіннє так гарно кружляє,

• Листя під ноги нам тихо лягає.

• Та під ногами у нас шарудить: «Ш- ш – ш!»

• Ніби і нам закружляти велить.

Мовленнєво-пальчикова гра «Шу – шу – шу»

• Шу –шу –шу! Всім листочок покажу! (піднімаєм і показуєм долоні)

• Ша – ша – ша! Так листочок наш літа. (швидко перебираємо пальчиками зверху вниз)

• Ши – ши – ши! Обережно колиши! (похитуємо долонями угорі)

• Ше – ше – ше! Прилітай до нас іще! (кругові рухи руками, швидко перебираючи пальцями)

/Files/images/2013-2014_rr/malyunki/1.png«Сонечко сяє»

• Сонечко сяє, сонечко сяє.

• Сопілочка грає, сопілочка грає.

• Річка тече, річка тече,

• Човник пливе, човник пливе.

• Лівим веслом загрібаю, правим веслом загрібаю

• Подивлюся чи не видно мами.

• Сонечко сяє, сонечко сяє.

• Сопілочка грає, сопілочка грає.

• Річка тече, річка тече,

• Човник пливе, човник пливе.

• Лівим веслом загрібаю, правим веслом загрібаю

• А тепер двома руками поспішаємо до мами.

«Ніжками потупаємо по сніжку»

• Ніжками потупаємо по сніжку

І протопчемо доріжку ось таку.

• Чобітки малят тупочуть – туп, туп, туп

• Буде гарною стежинка тут, тут, тут.

• Потім мітли всі візьміть,

• І разом сніжок метіть.

• Наші мітли всі працюють –

• Шик, шик, шик.

• Наче весело танцюють -

• Шик, шик, шик.

• А у лісі сніг глибокий вже лежить,

• І звірятам важко по снігу ходить.

• Та вони в хатиночках не сидять,

• По сніжку глибокому тупотять.

• Маленькі ніжки, крокують край доріжки топ-топ-том

• Великі ніжки крокують край доріжки - туп, туп, туп.

• Маленькі ніжки бігли край доріжки - туп, туп, туп.

• А великі ноги бігли вздовж дороги - туп, туп, туп.


Підготовчі артикуляційні вправи для виховання правильної вимови свистячих звуків

1. «Млинець». Посміхнутися, трохи відкрити рот. Спокійно покласти язика на нижню губу і плескати його губами. Вимовляти при цьому пя-пя-пя.

Широким, плоским і рівненьким
Ми можемо язик зробить.
Таким, як цей млинець смачненький,
Що на тарілочці лежить.

Широким, плоским і рівненьким
Ми можемо язик зробить.
Таким, як цей млинець смачненький,
Що на тарілочці лежить.

2. «Лопаточка». Посміхнутися, трохи відкрити рот, спокійно покласти широкий передній край язика на нижню губу. Потримати спокійно широкий язик на нижній губі на рахунок від 1 до 5-10. Язик має бути широким і цілком нерухомим. (5-7 раз)

Язик лопаткою тримаю,
Поки рахую не ховай:
Раз, дав, три, чотири, п’ять –
Можеш ти язик сховать.

3. «Гойдалка». Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот, покласти широкий язик за нижні зуби з внутрішнього боку й утримувати його в такому положенні до 5. Потім підняти широкий язик за верхні зуби з внутрішнього боку і теж утримувати на рахунок до 5. Так почергово 5-6 раз міняти положення язика.

Язик, мов гойдалка, гойдався
І гойдатись не боявся

4. «Язик крокує через зуби». Рот відкритий. Губи в посмішці. Рухи язика (широким язиком торкнутися до нижніх зубів з зовнішнього боку, потім з внутрішнього.). Слідкувати, щоб язик не звужувався.

5. «Жолобок». Рот відкритий, губи в посмішці, язик висунутий. Бокові краї лопатоподібного язика піднімаються, по середній прокольній смузі язика утворюється ямка. Язик в такому положенні утримувати під рахунок від 1 до 5.

6. «Гірка». Рот відкритий, губи в посмішці, широкий кінчик язика впирається в нижні різці. Спинка язика вигинається, потім вирівнюється. Слідкувати, щоб кінчик язика не відривався від зубів, язик не звужувати, губи і нижня щелепа були нерухомі.

Гіркою язик тримається –
Так ця вправа називається.

7. Вправа «Посмішка». Посміхнутися широкою посмішкою (розтягнути губи в посмішці, щоб було видно зуби). Утримувати зуби в такому положенні 5-10 секунд.

Живуть в болоті жабки
Зелені скрекотушки.
А посмішки у жабок -
Від вушка і до вушка.




ВПРАВИ ДЛЯ ШИЇ І ПЛЕЧЕЙ

Пропоновані вправи:

  • знімають спастичне напруження комірцевої зони; допомагають знизити кількість гіперкінезів під час артикуляційної гімнастики; викликають приплив крові до органів мовлення; готують дітей до артикуляційної гімнастики; тренують вестибулярний апарат;
  • запобігають запамороченням голови. Віршований супровід підказує зміст рухів, задає темп і створює емоційний настрій, а сигнальна картка налаштовує на відповідну вправу. Кожен рух необхідно повторити 4–8 разів, виконуючи його повільно, плавно, легко, із задоволенням і обов’язково з посмішкою!

1. Пташка чистить пір’ячко ...Детальніше..


Комплекс вправ
для формування фізіологічного
та мовленнєвого дихання

Дихання, яке з’являється під час вимовляння звуків, слів, фраз і бере безпосередню участь у їх утворенні. Таке дихання називається мовленнєвим. Чітка звуковимова, красива дикція неможливі без добре розвинутого мовленнєвого дихання.

Мета вправ: навчити дітей робити глибокий вдих через ніс, подовжений плавний потужний видих через рот

Методичні рекомендації:

· Вправи необхідно виконувати в добре провітреному приміщенні

· Під час виконання вправ дитина повинна витягувати губи вперед та слідкувати, щоб не піднімалися плечі вгору (м’язи плечового поясу, шиї, обличчя були не напружені, щоки не надималися)

· Струмінь повітря має бути плавним подовженим цілеспрямованим на об’єкт .

· Вправи необхідно виконувати 2-3 рази, але дитина не втомлювалася.

«Чий метелик полетить першим»

Обладнання:фігурки яскравих метеликів, квітів з тонкого паперу.

Хід гри

Метелики покласти на квіточки, які лежать на розкритих долонях дітей. За командою дорослого діти роблять вдих через ніс, видих через рот. Струмінь повітря спрямовується на метелика.

«Чий листок полетить далі»

Обладнання: різнокольорові паперові листочки

Хід гри

Дорослий кладе листочки на столі перед дітьми. Сидячи за столом, діти вдихають повітря через рот, струмінь повітря спрямовується на листочки.

«Снігопад»

Обладнання: сніжинки з тонкого паперу, прикріпленні на хмаринці

Хід гри

За командою дорослого діти роблять вдих через ніс, видих через рот. Струмінь повітря спрямовується на сніжинки.

«Спритні жабки»

Обладнання: фігурки жабок виготовлені з тонкого паперу.

Хід гри

Дорослий перед дитиною на столі кладе фігурку жабки. Дитина, сидячи за столом, вдихає повітря через ніс, а потім видихає плавно через рот. Струмінь повітря спрямовується на жабку, яка повинна зрушити з місця.

Чули новину таку,

Що у нашому ставку

Відбуваються змагання

З плавання та пірнання.

Подивіться - всі готові,

Настрій бойовий, чудовий.

Всі уже стоять на старті,

Що ж, змагання – то не жарти!

«Веселий вітерець»

Обладнання: макет картонного будинку з вікном. На віконці прикріплений тонкий папір (фіранка)

Хід гри

Дитини пропонується вдихнути повітря через ніс і видихнути повільно плавно цілеспрямовано на тонкий папір, який повинен відхилитися. Амплітуда відхилення паперу свідчитиме про потужність повітряного струменя.

«Гарячий чай»

Обладнання: макет чашки із картону. Із тонкого паперу – пар над чашкою.

Хід гри

Дитини пропонується вдихнути повітря через ніс і видихнути повільно плавно цілеспрямовано на тонкий папір «пар», який повинен відхилитися.

В чашку чаю наливаю,

Він гарячий дуже,

Дми на нього друже!

«Приховані малюнки»

Обладнання: на лист картону, наклеєні яскраві картинки, які приховані тонким папером, розрізаний на тоненькі смужечки.

Хід гри

Дитини пропонується вдихнути повітря через ніс і видихнути повільно плавно цілеспрямовано через рот. Струмінь повітря повинен підняти папір таким чином, щоб дитина змогла розглянути заховану картинку.

«Рибки в акваріумі»

Обладнання: макет акваріума зроблений із картону, фігури риб з тонкого паперу прикріплені за допомогою ниток за верхній край рамки.

Хід гри

Дитини пропонується вдихнути повітря через ніс і видихнути повільно плавно потужно через рот. Струмінь повітря спрямовуються на рибку. Амплітуда відхилення паперу свідчитиме про потужність повітряного струменя.


Кiлькiсть переглядiв: 2333

Коментарi